Pagina's

dinsdag 22 oktober 2013

Machine uitleg

Vanmorgen had ik een machine uitleg bij de firma Rijkers in Veghel. Op tijd van huis gegaan, maar toch een kwartier in de file gestaan. Iets na negenen kwam ik aan en mocht direct m'n naaimachine uit elkaar halen om schoon te maken. Haha, dat was de eerste keer dat ik dit deed. Direct al iets geleerd. Daarna snorde mijn machine er lustig op los en vooral zachter. We gingen aan de slag met een randje stikken voor bijvoorbeeld kragen, manchetten of kragen. In mijn geval voor een mooi randje aan m'n etuitjes. Daarna een rolzoom en een froezel in tricot. De andere dame en ik hadden waren zeer enthousiast en de ooohs en aahaa's waren niet van de lucht. 


Tja, als je zo'n machine krijgt, begin je zelf maar een beetje aan te rommelen. Daarbij moet ik natuurlijk zeggen dat ik er ook eigenlijk geen kleding mee maak, maar tot nu toe alleen m'n etuitjes. Dus dan luistert het niet zo nauw wat ik allemaal hoef te kunnen. Maar vandaag ging er een hele wereld voor me open. Het werd ook steeds leuker. Al die proeflapjes bij elkaar in een boekje zijn een mooi naslagwerkje voor thuis. Want zoiets vergeet je natuurlijk ook weer als je er niet mee oefent. Nu heb ik natuurlijk nog steeds m'n witte lapjesdeken liggen die in elkaar gezet moet worden. Aan het einde van de morgen heb ik met een extra onderdeeltje geleerd hoe je vrij kunt bewegen over een lap.


Zie hier, dat lijkt bijna op die figuren op mooie quilts. Ik was om, direct zo'n voetje erbij aangeschaft en een mooi klosje borduurgaren met een verloop erin, kan ik weer andere etuitjes gaan maken?! 



Uiteraard was er aan de andere kant van de straat een stoffenzaak met de naam 'Stoffig' en daar heb ik nog een mooie lap gescoord. Hoop binnenkort te laten zien wat ik ervan gemaakt heb. Al met al een leerzame en vooral ook gezellige morgen met professionele docente.
Zij staan binnenkort ook weer op het 'Stoffenspektakel' 
in 's-Hertogenbosch. 

4 opmerkingen:

  1. oef ik vind het knap van je ! ben nu heel benieuwd wat voor mooie dingen we straks te zien krijgen van je :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat super...ik ben er zaterdag nog geweest en een machine uitgezocht ik ga hem donderdag halen had vanmiddag geen tijd meer om op en neer te rijden. Ik krijg er ook 2 lessen bij...ben benieuwd ze vertelde me al dat er een wereld voor me open zou gaan! Spannend!!!

    Liefs XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé, heb ik iets gemist? Zit je nu op naailes?? Leuk!! Staat nog steeds in de planning om me aan te melden, dit jaar, mag ik wel opschieten. Leuk freeform stiksel! Ben benieuwd wat we te zien krijgen!
    Oh ja, die collecties zijn een eigen projectje, elke dinsdag van oktober één. Dank voor je leuke reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen naailes. Kreeg de machine vorig jaar met kerst en er zat nog een soort kennismakingsworkshop bij om te leren wat je allemaal met zo'n machine kunt doen... dus die heb ik maar 'ns gevolgd.
      Leuk projectje trouwens!

      Verwijderen